Пиксельные волосы в играх как исправить


22 февраля


22 февр.

10

1525

Как исправить мыльную графику, пиксельные волосы и текстуры?

Здравствуйте, случилась такая проблема, наверное она даже с сентября, когда был собран пк. В особо требовательных играх как Spiderman Remastered или Atоmic Heart текстуры волос просто отвратительны прорисованы, тени ложатся ужасно и они мерцают. Также я заметила максимально замыленную графику, хотя играю на ультра настройках.
  Я перепробовала АБСОЛЮТНО ВСЁ, но единственное, что мне помогает — не играть в компьютер вообще или играть в низкополигональные игры. Драйвера абсолютно новейшие, в настройках панели я все пункты выключала и включала по отдельности, но увы — ничего. Железо относительно мощное:
Видеокарта — ртх 3060
Процессор — core i7 10700
Оперативка — 16 гб
 (Ну и ссд конечно)
 Играю на fullhd (другого не дано)… Я не знаю что делать, ни один техноблогер не говорил о данной ситуации, хотя я не единственная с этой проблемой. Я прошерстила все форумы, но так такового решения этой проблемы — нет и не было. Я даже драйвера релизные ставила, но всё в бестолку… 


Поддержи Стопгейм!

Это такой оптимизированный способ отрисовки полу-прозрачности. 

По чесноку прозрачность рисуется как полупрозрачность – накладывается полигон с текстурой волос на фон, смешивается, например 50% на 50%, ну как в фотошопе или еще где-нибудь (т.н. блендинг). Проблема в том, что в современных видеокартах эта штука довольно сильно жрет производительность – как GPU, так и CPU (потому что прозрачные полгиноы надо сортировать, а на голове это делать еще к тому же довольно геморно, плюс умножаем на количество персонажей в кадре..)

По быстрому полупрозрачность можно организовать без применения блендинга, по типу шахматного рендеринга. В таком подходе пиксели текстуры, которая должна быть полу-прозрачной,  рисуются просто реже, в виде паттерна – чем больше полупрозрачность, тем больше пикселей не рисуется. Если смотреть отдаленно – в целом создается иллюзия полупрозрачности, хотя ни одного полупрозрачного пиксела там нет – либо фон, либо текстура волос.

Такой же эффект можно наблюдать во многих других играх, если близко подводить камеру к объекту, и он как бы “растворяется” с использованием похожей техники (например, крыши зданий в XCOM, или листва/растительность в большинстве игр)

Ну а т.к. отсечение происходит в пиксельном шейдере, то никаким простым алгоритмом сглаживания полечить это невозможно.

В любой игре бюджет на рендер полупрозрачной геометрии очень тщательно оптимизируется, т.к. нужна она много где, а жрет ой мама как (к слову, в КП2077 очень много полупрозрачной геометрии в кадрах, поэтому выбора у них особо не было).


Ilya_Baket
У всех так,даже на консолях.
Проблема в движке игры.
Тут либо выкручивать масштабирование на максимально возможное,либо ставить сглаживание TAA и убирать мыло решейдом.
Режим отрисовки нужно выставлять на Обычный,в Чересчетрочном режиме вообще беда с волосами и мелкими объектами.

  • пожаловаться
  • скопировать ссылку


Ilya_Baket
У меня тоже самое было, просто ставь сглаживание fxaa+txaa и 110% качество изображения,должно помочь.

  • пожаловаться
  • скопировать ссылку


Играл в демку на пк, ничего такого не было

  • пожаловаться
  • скопировать ссылку

Проблема с пиксельными волосами может возникать из-за некоторых настроек графики, таких как качество теней, разрешение экрана и антиалиасинг. Вот несколько советов, которые могут помочь исправить эту проблему:

Увеличьте настройки антиалиасинга. Эта настройка помогает сгладить края объектов на экране, что может сделать волосы более четкими и меньше пиксельными.

Попробуйте увеличить качество теней. Высококачественные тени могут помочь сделать волосы более объемными и менее пиксельными.

Измените разрешение экрана. Некоторые разрешения экрана могут сделать волосы более пиксельными, чем другие. Попробуйте изменить разрешение экрана и посмотреть, как это повлияет на волосы.

Проверьте, не превышает ли ваша видеокарта своих возможностей. Если ваша видеокарта не может обрабатывать игру с максимальными настройками, это может привести к появлению пиксельных волос. Попробуйте уменьшить настройки графики и посмотреть, как это повлияет на волосы.

Используйте DLSS на качество. DLSS (Deep Learning Super Sampling) является технологией, которая использует искусственный интеллект для повышения разрешения и уменьшения пикселизации в играх. Установите DLSS на качество и проверьте, как это повлияет на волосы.

Надеюсь, эти советы помогут сделать волосы в игре менее пиксельными и более четкими.

vovabcps

Almost every hair looks like this, some are worse than others. This is the worst example I have encountered:

r/cyberpunkgame - Pixelated hair on every character model

I’ve tried different settings but no luck.

Specs:
Ryzen 5 3600
RX 5700 XT 8GB

Radeon Image Sharpening maxed out

High/Mid settings 1080p

P.S. Disabling TAA doesn’t help, and even if it did game would look terrible

D3vilK4i

photomode_10122020_124242.png

Same here.

All hair seems to have some strange artifacts/noises. Some more than others.

Specs:
i7-6700k
GTX 1070

High/Ultra Settings 1080p

Facbar

Disabling TAA doesn’t help, and even if it did game would look terrible

Dithered transparency like that kind of needs TAA to look decent, actually. That’s probably one of the reasons why there is no in-game option to turn TAA off.

vovabcps

View attachment 11099774

Same here.

All hair seems to have some strange artifacts/noises. Some more than others.

Specs:
i7-6700k
GTX 1070

High/Ultra Settings 1080p

Good to know that it’s not exclusively 5700 xt issue!

BTW, it gets less noticeable on 1440p

Post automatically merged: Dec 20, 2020

Dithered transparency like that kind of needs TAA to look decent, actually. That’s probably one of the reasons why there is no in-game option to turn TAA off.

I’ve seen people recommend to disable TAA, that’s why I wrote that comment…

zellu

I have exact same problem and that’s the most annoying thing in the, basically, beautiful game – I’ve turned TAA off what has been suggested in some topic and my hair looks like this:

Zrzut ekranu (27).png

And that’s on ultra. When I turn TAA back on, that gets just a little more blurry, but it still looks like missing pixels here and there.

I have GTX 1660 super, I play without RT – I can enable it and set all settings to ultra, game looks a little more better, but the hair still is really… noisy. :( How this can be fixed?

Last edited: Dec 20, 2020

Same issue here although i first noticed it after the 1.05 patch in Photomode and now with certain hair styles in the character creation screen.

Something they did in the patch changed the lighting, aliasing and the player character V rendering.

MrZerme

I noticed that whet you wear a hat and look at yourself in a mirror you have no hair at all…

Ezylox

I have the exact same config and I don’t have any problem. Did you change some settings in the Radeon software ? And just to be sure, are your drivers up to date ?

vovabcps

I have the exact same config and I don’t have any problem. Did you change some settings in the Radeon software ? And just to be sure, are your drivers up to date ?

Everything is up to date; Sharpnening is at 100%; Tesselation is AMD optimized; Surface Texture optimization turned off.
Are you playing on 1080p? It’s less noticeable on 1440p.
Also, could you please share a screenshot with female long hair character? Preferably bartender at the Afterlife bar, that would help a lot.

It’s because they are forcing a sharpening filter, and surely, it makes problems even more pronounced.

1080p is an afterthought for these developers now. They want you to play 4k.

Ezylox

Everything is up to date; Sharpnening is at 100%; Tesselation is AMD optimized; Surface Texture optimization turned off.
Are you playing on 1080p? It’s less noticeable on 1440p.
Also, could you please share a screenshot with female long hair character? Preferably bartender at the Afterlife bar, that would help a lot.

Ok so I noticed something weird, everything is fine except for the extremities. I don’t know if it’s because of the shadows but these parts are a bit pixelated and moving ? You can’t clearly see it in the screenshots since there is no movement tho (I was in ultra without ray tracing)

Edit : it seems to be only happening/noticable with long hair

Post automatically merged: Dec 21, 2020

Also these are my Radeon software settings (it’s in french sorry)

Last edited: Dec 21, 2020

zellu

Are there some Nvidia Control Panel/Experience Settings that I can test so I can check if there is some workaroung?

Are you playing on 1080p? It’s less noticeable on 1440p.

Problem still persists on 1440p (of course less noticebale as there are more pixels to pack so it doesn’t look so obvious), and I have seen 1080p gameplays where it doesn’t happen at all, hair is smooth and nice looking.

vovabcps

Ok so I noticed something weird, everything is fine except for the extremities. I don’t know if it’s because of the shadows but these parts are a bit pixelated and moving ? You can’t clearly see it in the screenshots since there is no movement tho (I was in ultra without ray tracing)

Edit : it seems to be only happening/noticable with long hair

Post automatically merged: Dec 21, 2020

Also these are my Radeon software settings (it’s in french sorry)

Thanks for screens!

Are there some Nvidia Control Panel/Experience Settings that I can test so I can check if there is some workaroung?

Problem still persists on 1440p (of course less noticebale as there are more pixels to pack so it doesn’t look so obvious), and I have seen 1080p gameplays where it doesn’t happen at all, hair is smooth and nice looking.

It’s because they are forcing a sharpening filter, and surely, it makes problems even more pronounced.

1080p is an afterthought for these developers now. They want you to play 4k.

In my case on 1440p game looks exactly as on Ezylox‘s screenshots! But still, it’s not completely gone, just less noticeable.
But since so many people with all kinds of GPUs have the same issue, I assume it’s a game

Ezylox

I realised it wasn’t an issue linked to hair, it happens for some textures in Night City and my golden shotgun has this problem too

zellu

Well I’ve tried to solve that on two different monitors with different resolutions and using some options in nvidia control panel… nothing helps :( And I’ve watched some footage on youtube, some people doesn’t seem to have that problem.

Could the CPU somehow be responsible for this? I have old (but gold ;)) i5-4590k

Last edited: Dec 22, 2020

zellu

Can I bump it one more time? :)

xaxad0

I’m a GTX 1660 Ti @ 461.09 driver in a R5 3600 rig and having the same problem with hair graphics in CyberPunk 2077. Also, I noticed another games with the same problem, like The Witcher 3 and RDR 2. Tried alot of custom settings and no success. The only think I can confirm there’s something related with “Anisotropic Filtering” cause if I change some of those settings in RDR2 my hair and beard in game get to much diference, but none is good.

I’m a GTX 1660 Ti @ 461.09 driver in a R5 3600 rig and having the same problem with hair graphics in CyberPunk 2077. Also, I noticed another games with the same problem, like The Witcher 3 and RDR 2. Tried alot of custom settings and no success. The only think I can confirm there’s something related with “Anisotropic Filtering” cause if I change some of those settings in RDR2 my hair and beard in game get to much diference, but none is good.

Thought I would share with you since I have the same GTX card running with same driver version, that I do not have that problem, the main difference with your rig would be our CPU’s, I have an I7 3770k CPU. Running in Ultra in 1080p.

Well, I do have that problem when I look in a mirror, but not in photo mode or while looking at other characters.

OG_VELI

This is a big problem for me, especially if I want to take screenshots. And it seems like it’s not happening for everyone. Some people have smooth and good looking hair texturing, even on 1080p.

The game looks fine until you encounter characters with detailed hair textures, e.g., Judy, Panam, Johnny, etc. I tried everything. It doesn’t matter what you do – nothing works. DLSS is garbage on 1080p. Yes, it makes the hair look better, but in exchange for a blurry image. And sometimes, you even get black artifacts on the hair texture.

Also, it seems like the amount of dithering/artifacts you get is dependant on the lighting of the current scene the characters are standing in.

I know that ramping up the resolution to 1440p helps a lot (although still noticeable), but that’s not really an option for me.

Last edited: Jan 23, 2021

Добавить комментарий